فارسی English
سازندگان عود

ابراهیم قنبری مهر(تهران–1307)

از سالها پیش با استفاده از راهنمایی های ابوالحسن صبا، سورن آراکلیان، اتی ین وات لو و ... به ساخت و مرمت سازهای ایرانی و غربی پرداخته است. در سال 1334 اولین کارگاه سازسازی را در اداره هنرهای زیبا بنیان نهاد و در سال 1339 از سوی کارگاه سازسازی اداره هنرهای زیبا جهت کارآموزی در کارگاه اتی ین وات لو به فرانسه اعزام شده است. از کارهای منحصر به فرد او، ابداع تکنیکی زیبا در تزیین سازها با بهره گیری از تلفیق ورق برنج و چوبهای زینتی با عنوان مهرکاری (یا مهرنگار) است که اساتید فن نام این تکنیک را از پسوند نام قنبری مهر برگزیده‌اند.

     
     
     
     
     
     
     
 

 از دیگر کارهای وی می توان به مواردی چون تنظیم فاصله گوشیها در انواع ویلن و ابداعاتی در ایجاد صدای بهتر در ویلن، ثابت کردن خرک سه تار که علاوه بر زیبایی، عاملی در جهت استحکام صفحه و پرده های این ساز است، استفاده از پرده های فلزی و کشویی در تار و سه تار که موجب تهی بودن پشت دسته ساز از پرده و ارتیاح نوازنده شده و نیاز به تعویض مستمر پرده ها در این سازها را برطرف می‌کند، ساختن تارهای یک تکه، ابداعاتی در سرپنجه سازهای تار و سه تار که علاوه بر زیبایی نکات فنی بسیاری در جهت رفع عیوب سرپنجه این سازها و تولید صدای بهتر در این سازها را شامل می‌شوند، ایجاد شیار در اطراف دهانه کاسه و نقاره تار، تکامل بخشیدن ساز سنتور و رفع عیوب آن به شکل سنتورهای امروزی، ابداعاتی در جهت تکامل سازهایی مانند قانون، کمانچه، قیچک، سرنا و اهدای سازهای برجسته‌ای به نوازندگان بزرگ و موزه های سرتاسر جهان و ... اشاره کرد. قنبری‌ مهر در اوایل دهه هفتاد با اندازه گیری نسبت نوازنده به ساز در نقاشی های ظروف به جای مانده از دوره ساسانی بربت هایی را مشابه بربت های آن دوره ساخته است که به دو صورت متفاوت، یکی با صفحه پوستی و دیگری با صفحه چوبی می‌باشد. هم اکنون شاگردان وی به ساخت این بربت ها می‌پردازند. وی دارای تخصص عالی فنی و هنری در ساخت ویلن و دیگر سازها می‌باشد.

(این متن سالها پیش از صفحه‌ی هنری روزنامه همشهری برگرفته شده است، با عرض پوزش نام نویسنده متن در خاطرمان نیست.)  

عود ایرانی
دانلود Firfox  دانلود Flash player  Google PageRank Checker